Kaks päeva täis inspiratsiooni, teadmisi ja tööriistu!

Elina Malleus-Kotšegarov

Reedel 2. mail kell 12.00-13.00

Sotsiaal-emotsionaalne pädevus – sisust ja arengust

Sotsiaal-emotsionaalne pädevus hõlmab oskusi, mis aitavad inimestel mõista ja juhtida oma emotsioone, luua positiivseid suhteid ning teha vastutustundlikke otsuseid. Need oskused on olulised nii õppimise, vaimse heaolu kui ka sotsiaalse toimetuleku seisukohalt. Uuringud näitavad, et sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arendamine toetab laste akadeemilist edukust, vähendab käitumisprobleeme ja soodustab positiivset koolikliimat. Pädevuste teadlik ja järjepidev arendamine koolikeskkonnas aitab kaasa laste ja noorte igakülgsele arengule.

Elina on Tallinna Ülikooli hariduspsühholoogia dotsent. Nii tema rakendus kui ka teadushuvi on seotud mõtlemise arengu valdkonnaga, kuid ka õppimist mõjutavate sotsiaal-emotsionaalsete protsessidega.

On osalenud mitmetes teadus- ja rakendusprojektides, mis tegelevad üldpädevuste kontseptualiseerimise, hindamise ja arendamise teemadega koolikeskkonnas. Koos kolleegidega on loonud ja  arendanud algklassidele mõeldud sotsiaal-emotsionaalset pädevust toetava programmi Meie Maailm https://www.tlu.ee/hik/MeieMaailm.

Kristiina Treial

Reedel 2.mail kell 13.00-14.00

Need tunglevad tunded ehk kuidas reguleerida emotsioone.

Simone Davies

Reedel 2. mail kell 16.00-18.30

10 nippi lapse sotsiaalse ja emotsionaalse arengu toetamiseks: Montessori lähenemine kodus (Ettekanne on inglise keeles)

Kuuleme Montessori pedagoogikas palju iseseisvusest ja lapsest lähtumisest. Aga kuidas tasakaalustada seda elamisega koos teiste ühiskonnaliikmetega?

Simone Davies uurib koos meiega, kuidas saame toetada oma last iseendaks jäämisel ja teistega kogukonnas elamisel. Vaatleme, kuidas meie lapse sotsiaalne ja emotsionaalne areng näeb välja erinevates arengujärkudes. Lisaks tuleb juttu lapse vaatlusest, füüsilise keskkonna kasutamisest enda ja lapse toetamiseks, meie tööst täiskasvanuna ja palju muud.

10 keerulist olukorda ja kuidas olla oma lapse teejuht

Me tahame oma last toetada. Ometi tekivad olukorrad, kus meil on raske teada, kuidas seda kõige paremini teha.

Selles sessioonis käsitleme kõige levinumaid keerulisi olukordi ja õpime, kuidas olla oma lapsele lahke ja selge teejuht. Alates löömisest ja hammustamisest kuni eakaaslastega suhete loomise ja konfliktide lahendamiseni – pärast sessiooni tunned end kindlasti enesekindlamalt, et tulla toime isegi kõige ebamugavamate olukordadega.

Ita Puusepp

Laupäeval 3. mail kell 10.00-10.30

Võimekususkumusest: mõtteviisid õppimise kontekstis 

Ita Puusepp töötab hetkel järeldoktorandina Helsingi Ülikoolis ja külalisteadurina Tallinna Ülikooli hariduspsühholoogia keskuses. Oma teadustöös keskendub ta peamiselt motivatsiooniliste protsesside, eriti mõtteviiside, uurimisele ning seda õppimise kontekstis. 

Ettekandes tuleb juttu mõtteviisidest ehk võimekususkumustest (mindsets). Mis mõtteviisid on ja kuidas need õppimise kontekstis väljenduvad? Kuidas mõtteviisid kujunevad? Kuidas toetada õppimist toetava mõtteviisi kujunemist?

Simina Şerban

Laupäeval 3. mail kell 11.35-13.00

Emotsionaalne iseseisvus: ettevalmistatud täiskasvanu alus (Ettekanne on inglise keeles)

Mida tähendab emotsionaalselt iseseisev olemine Montessori juhendajana? Ettekandes uurime täiskasvanu sisemaailma, avastades, kuidas emotsionaalsed mustrid kujundavad meie suhteid laste, lapsevanemate, kolleegide ja iseendaga. Keskendudes eneseteadlikkusele ja universaalsete seaduste printsiipidele, pakub Simina selge raamistiku teekonna alustamiseks sisemise tasakaalu suunas – see on tõeliselt lapse järgimise aluseks. Nagu Maria Montessori meile meelde tuletab: „Ei piisa sellest, kui õpetaja armastab last. Ta peab esmalt armastama ja arendama iseennast.“

Simina Șerban on AMI Montessori juhendaja (6–12; 12–18) ja koolitatud Demartini meetodi juhendaja. Montessori lapsevanema ja endise kooli kaasasutajana ühendab ta universaalsed seadused, coachingu ja Montessori tarkuse, et juhendada täiskasvanuid emotsionaalse selguse ja sisemise tasakaalu teekonnal – need on olulised sammud, et järgida last päriselt sellisena, nagu ta on, mitte sellisena, keda me temalt ootame.

Lubov Lepkina

Laupäeval 3. mail kell 14.00-15.15

Emotsionaalne intelligentsus. (Ettekanne on inglise keeles)

Konverentsil räägib Lubov emotsionaalse intelligentsuse kujunemisest esimesel kolmel eluaastal, geenide ja keskkonna mõjust lapse potentsiaali avamisel ning täiskasvanu rollist sealjuures.

Ettekande teemed:

  • Laps vanuses 0–3
  • Intellektuaalne ja emotsionaalne intelligentsus
  • Mis on emotsioonid ja kuidas need tekivad?
  • IQ ja EQ olemus ja kasvatus.
  • EQ komponendid ja kuidas Montessori lähenemine 0–3 saab neid toetada.
  • EQ aluste ettevalmistatud keskkond.

Lubov Lepkina on pikaajalise kogemusega Montessori pedagoog nii 0–3 kui ka 3–6 vanuserühmas. Alates 2012. aastast on Lubov töötanud juhendajana nii  0–3 kui ka 3–6 Montessori rühmades, viinud läbi erinevaid koolitusi, loenguid ja töötubasid ning nõustanud lapsevanemaid ja lastega töötavaid täiskasvanuid. Teeneka koolitaja Patricia Wallneri käe all on tänaseks temast endast saanud AMI 0–3 vanuserühma juhendajate koolitaja. 

Bo Mynett

Laupäeval 3. mail kell 15.45-17.00

Sotsiaalne areng ja meie lähenemine 6-12-aastasele lapsele. (Ettekanne on inglise keeles)

Ettekanne süveneb 6–12-aastase lapse sotsiaalse arengu maailma lähtudes Montessori pedagoogikast. Uurime sellele vanusegrupile omaseid vajadusi suhete loomisel, moraalse kompassi kujunemisel ja iseseisvumise teel. Mõistmine, kuidas lapsed selles eas sotsiaalselt kasvavad, on oluline nii haridustöötajatele kui ka lapsevanematele. Ettekandes käsitletakse praktilisi aspekte, kuidas Montessori keskkond ja metoodika toetavad lapse sotsiaalset arengut, aidates neil kujuneda enesekindlateks, vastutustundlikeks ja empaatilisteks inimesteks.

  • Sotsiaalse keskkonna mõju: Kuidas Montessori keskkond soodustab koostööd, vastastikust õppimist ja kogukonnatunnet.
  • Moraalse kompassi areng: Kuidas lapsed õpivad eristama õiget ja valet, arendavad õiglustunnet ja navigeerivad keerulistes sotsiaalsetes olukordades.
  • Iseseisvuse ja vastutuse kujunemine: Kuidas Montessori lähenemine toetab lapse võimet iseseisvalt mõelda, otsuseid langetada ja sotsiaalset vastutust võtta.

Bo Mynett on läbinud AMI 6–12 juhendajakoolituse Itaalias Bergamos ning AMI 3–6 juhendajakoolituse USAs Bostonis. Pärast aastaid töötamist klassi- ja rühmaruumides USAs ja Hollandis õppis ta Bergamos Baiba Krumins Grazzini käe all AMI 6–12 koolitajaks. 2022/23 õppeaastal pidas ta Hollandi esimese AMI 6–12 juhendajakoolituse ning praegu teeb ta sama Tansaanias. Vabal ajal veedab ta aega oma perega ning käib ratsutamas.

Simina Şerban

Laupäeval 3. mail kell 17.00-18.00

Nooruki vaimne teekond – emotsionaalse arengu toetamise plaan ja tööriistad (Ettekanne on inglise keeles)

Noorukiga on muutuste aeg – mitte ainult füüsilise või intellektuaalse, vaid ka sügavalt vaimse. Selles ettekandes uurime nooruki sisemist teekonda eesmärgi, kuuluvuse ja identiteedi otsimisel. Montessori põhimõtetele ja reaalse elu kogemustele toetudes jagan, kuidas see eluetapp sisaldab sügavat kutset: luua ühendus millegi iseendast suuremaga ja hakata küsima: „Kes ma maailmas olen?“.

Puudutame ka praktilist raamistikku, mis toetab seda vaimset arengut – emotsioonidele keskenduvat õppe- ja tööplaani. Sest kui noorukid mõistavad ja juhivad oma sisemaailma, on nad paremini ette valmistatud leidma sisukat tööd, looma autentseid suhteid ja panustama oma kogukondadesse enesekindlalt ja kaastundlikult.

Koos mõtiskleme selle üle, kuidas saaksime edendada mitte ainult akadeemilist või sotsiaalset edu, vaid ka terviklikkuse ja sisemise suuna tunnet.